Thursday, January 3, 2013

Tips kurangkan budget kahwin

Hai.. about married again :-) So dah banyak ke potong list-list yang tak perlu untuk majlis kahwin? kat sini nak share a few thing how to reduce your wedding budget :-)

Pertama
Recycle balik barang- barang perkahwinan yang ade.. contoh nye jika ada sedare, cousin or adik- beradik yang dah melangsungkan perkahwinan apa kate pinjam peralatan seperti pahar, dulang hantaran, bunge- bunge, lebihan riben oape-ape jela bende yang boleh recycle balik..


pic source: lefiores

p/s:- selalunye orang- orang yang baru melangsungkan perkahwinan banyak barang- barang decoration yang berlebihan seperti span, riben, gam, paper bag dan sebagainye... jadi cube la beranikan diri untuk bertanye:-)

Kedua
Cari sponsor.. Tanye dekat adik- beradik yang dah bekerje atau mak ayah, selalunye diorang mesti akan sponsor something.. Jadi sebelum diorang sponsor barang yang kite dah ade lebih baik kite bagitahu awal- awal untuk sponsor bende lain :-)


pic source: eggnutritioncenter

p/s:- tapi jangan lah mintak sponsor yang mahal- mahal, cukup sekadar beras seguni, barangan deoration, 1000biji telor dan bende- bende lain yang tidak terlampau mahal.. ini pun dah meringan beban sikit.

Ketiga
For goodies bag.. Jangan la bagi barang- barang yang dekat rumah dah banyak ade.. bekas potpuri, tuale kecik, button badge.. Kadang- kadang bende macam ni dah banyak dah dalam almari.. kadang- kadang tak tahu nak simpan dekat mana.. last- last semuanye ke tong sampah..sebab xde tempat nak letak lagi.. So bagi je makanan yang sudah pasti orang akan makan :-)


pic source: depositphotos

Keempat
Beli barang berperingkat- peringkat.. Contohnye lagi 12 bulan nak kahwin kite dah boleh beli sikit- sikit bile dapat gaji bulan- bulan.. Coz bile kite beli sikit- sikit xterase sangat la duit tu keluar.. Silap- silap bile kite buat macam tu duuit hantaran pun tak terusik banyak.. so boleh lah gunakan duit tu untuk perkare selepas kahwin contohnye bayar down payment rumah ke :-)


pic source: irisclasson

Kelima
Kurangkan penggunaan barangan decoration yang akan di buang selepas kahwin.. contohnye fresh flower (jangan marah ye peminat fresh flower).. sebab bunge- bunge ni akan layu.. Apa kate guna je artificial flower ataupun bunga plastik.. dah tentu- tentu boleh digunakan balik untuk deco rumah baru nanti :-)


pic source: nearlynatural


Ni jela 5 tips yang sempat difikirkan :-) Hanye bagi cadangan dan pandangan untuk sesiape yang nak minimumkan budget :-)

0 comments:

Post a Comment

Thanks for your commenting.. Leave your blog link and I will come to your blog :-)