Sunday, December 30, 2012

Cara naikkan berat badan


Ada yang nak tahu caranye? It just my searching tips. So i want to share it for who those women or man that involve in this problem :-) 

pic source: google

First
Just ignore what people say about you because if we look serious about that stupid things our self level motivation will be decrease (merudum ataupun menurun). We will shame to show ourself to public.. Because of what? because you are too skinny.. Please don't be like that.. Every women in this world is so pretty and beautiful.. Because of Allah created us, so bersyukur lah dengan apa yang kita ada sekarang.. Just say Alhamdulillah if have someone yang mengata kita just ignore it.. If mereka mengata kita that's mean mereka mengata ciptaan Tuhan.. So just ignore what people say about you..

Second
Eat 250kcal- 500kcal lebih dari kalori (kcal) yang biasa kita ambil.. Contohnye if sehari kita we take 800 kalori, kita just add some more kalori around 250- 500 kalori. Jika perut kita tak boleh nak terima makanan yang banyak its ok.. Kita boleh mengambil smoothies yang high kalori.. Sebagai contoh kita boleh blend kan whole milk, oat, pisang dan kekacang.. kalau nak tahu, kekacang adalah sumber protein yang baik untuk menambahkan berat badan..

Third
Mistake yang sering dilakukan oleh seseorang yang hendak menaikkan berat badan adalah, sering mengambil makanan yang tinggi kalori but with high with kolestrol.. Ini amatlah berbahaya untuk kesihatan .. Jika nak tambahkan berat badan mestilah dengan cara yang baik.. Jangan lah kita obses nak tambahkan berat badan tapi tak hiraukan sumber makanan yang kita ambil.. Elakkan makan makanan fast food! tak elok tau! Nak makan boleh tapi jangan selalu..

Fourth
Minumlah susu full cream setiap kali selepas makan dan sebelum tidur.. its also help to increase your body weight.  Takes a lot of high kalori snacks such as milk shake, buah- buahan kering, kekacang dan yogurt but not junk food ok!

Fifth
Lakukan senaman- senaman yang boleh membina otot- otot yang mantap.. sepereti free weight exercises like squats, dead lifts, bench presses, barbell rows, pull ups and bar dips.


p/s - pastikan anda mengambil makanan yang berkhasiat ye.. i'm not a doctor or nutrition specialist.. ini hanyalah tips that i found semasa membaca..


Best regards:
Share4happiness :-)



0 comments:

Post a Comment

Thanks for your commenting.. Leave your blog link and I will come to your blog :-)